Jak jsme proměnili auto v obytný karavan

Už dva roky slibujeme dětem okružní cestu po krásách české země. Samozřejmě se spaním v autě. Letos jsme si tento sen splnili a slib dětem dodrželi. Jak se dá jednoduše, rychle a levně proměnit obyčejný VW Transporter v obytný vůz pro čtyři lidi a kolik to stojí peněz?

Zároveň s myšlenkou cestovat a spát v autě jsme se nejprve dívali na půjčovny obytných vozů, potom na půjčovny vestaveb (všechno krásné, ale drahé) – a nakonec jsme se rozhodli využít to, co už máme – rodinný vůz VW Transporter – a vestavbu si vyrobit sami.

Stálo to to pouze trochu času, trochu peněz a hodně přemýšlení.

Původním záměrem bylo vymyslet takovou obytnou vestavbu, abychom si zároveň na cesty mohli vzít s sebou kola.  Ale to se ukázalo dost nereálné a stejně bychom museli každou noc řešit, kam uložíme bicykly. (Nakonec jsme kola s sebou nebrali a ukázalo se, že na ně ani nebylo moc času.) Dalším požadavkem byla jednoduchá montáž, demontáž a manipulace. Tak vznikla jednoduchá spací vestavba, díky které můžeme pohodlně cestovat a spát, kdekoliv nás napadne.

Zásadním rozhodnutím bylo využití úchytných podlahových prvků pro umístění nosné konstrukce. Tedy jsem musel zakoupit speciální dvanáctihranný klíč s ráčnou, který se ovšem potom hodil i na odmontování nepotřebných úchytů na bezpečnostní pásy. Dalším zásadním rozhodnutím bylo celou konstrukci vyrobit ze dřeva a lamina. Jednak se mi dřevo jako materiál líbí a taky nemám žádné speciální vybavení na práci s kovem, kterého by bylo jistě třeba.

Do zadní části kufru auta jsem tedy umístil pevnou konstrukci z hranolů, která sahala až k druhé řadě sedadel. Na ni jsem položil dřevěný rošt z plotovek. Po sklopení druhé řady sedadel se na ně sklápí poslední část konstrukce z lamina, která je spojena s pevnou částí dvěma vratovými panty. V části nástupu bočními posuvnými dveřmi jsem ještě pro jistotu přidal pod tuto část sklopné nohy. To spíš jen tak kvůli dětem a jejich případnému řádění…

Tato jednoduchá spací vestavba se dá zhruba za 10 minut namontovat a za 6 minut demontovat. Úprava z jízdního režimu na spací režim zabere asi 4 minuty a celá se dá provést uvnitř auta (což se hodí v případě deště). Výroba celé vestavby trvala zhruba 5 hodin a to jen proto, že nejsem úplně nejzkušenější a nejzručnější řemeslník J. Takže zručný borec by to podle mě měl hotové za tři hodiny.

A cena?

Dřevo a spojovací materiál vyšel na cca 1 600 Kč.

Matraci jsme zatím použili z ložnice (protože má stejný rozměr – 160 x 200 cm), takže časem k tomu ještě připočítáme cenu matrace/ pěny.

Myslím, že to je jedna z nejlevnějších spacích vestaveb do transportera na světě!!!